Січень 18, 2018

Останнє оновлення: Червень 1, 2022

Поради щодо безпеки у ліфті

Орієнтовний час читання: 15 хв. / 2174 Слів

Поради щодо безпеки у ліфті

Короткий зміст:

Читайте, щоб:

  • Дізнатись, коли ліфт став безпечним
  • Ознайомитись з історією створення сучасних ліфтів
  • Дізнатись, хто такий Еліша Отіс і як він вплинув на конструкцію підйомників
  • Знайти відповіді на найпоширеніші запитання щодо безпеки у ліфтах

Якщо ви колись чули про Піраміду Абрагама Маслоу ❐ (а якщо ні, то ми про неї трохи розповімо), то знаєте, що безпека – це наступний за важливістю фактор нашого життя, який іде одразу після потреби в їжі, сні й воді. І так, це – надважлива фізіологічна потреба – відчувати безпеку. Саме про неї під час користування таким буденним обладнанням, як ліфт, ми поговоримо сьогодні.


Чому про безпеку заговорили ще у 19 сторіччі: невелика історична довідка

Еліша Отіс ❐ усього за пару років до своєї смерті встиг розробити першу у світі безпекову систему, яка почала використовуватись саме в пасажирських ліфтах. Це сталося 1853 року. Майже усе своє життя він працював механіком, і за рік до свого винаходу Еліша опинився на новій посаді в Нью-Йорку, де мав керувати фабрикою і встановлювати обладнання. Саме там він сконструював перший підйомник, який був оснащений автоматичним запобіжником, який тримав кабіну навіть у випадку обриву підйомникового ланцюга або троса.

Що було до цього? Перші розповсюджені системи використовувались суто для вантажних ліфтів. Парова енергія була застосована до вантажних підйомників до 1800 року. Але вже на початку 19 століття до експлуатації був введений гідравлічний ліфт. І в цілому, первинна конструкція була дуже схожа на ту, яка використовується зараз. В підйомнику гідравлічного типу платформа кріпилася до плунжера в циліндрі, який був занурений в землю під шахтою на глибину, рівну висоті шахти. Тиск подавався на рідину в циліндрі паровим насосом. Всі ці пристрої використовували противаги для врівноваження ваги кабіни, вимагаючи лише такої достатньої потужності, щоб підняти вантаж.

Перший пасажирський ліфт, сконструйований за проєктом Отіса, був введений в експлуатацію в універмазі Haughwout ❐ в Нью-Йорку в 1857 році, за чотири роки після того, як механізм був представлений винахідником.


Як саме сучасні ліфти стали безпечнішими?

Все просто – технології дозволили замінити ненадійні канати на троси із міцної сталі. Логічно запитати – так скільки ж кабелів на кожній кабіні та чи здатні вони витримати таке надвелике навантаження? В залежності від того, яка вантажність кожної окремої конструкції, тросів може бути від шести до восьми. А тепер уявіть – навіть якщо всі, крім одного з них, вийдуть з ладу (розірвуться, перетруться тощо), ліфт все одно буде надійно утримуватися, оскільки кожен сталевий трос здатний витримати більше ваги усієї кабіни ліфта! Це означає, що лише випадкова аварія може призвести до падіння підйомника на землю, оскільки всі кабелі повинні бути розірвані.

Ще один механізм, який містить ліфт для безпеки пасажирів, - це ефективний гальмівний пристрій. Це потрібно для того, щоб якщо ліфт починає падати, а його швидкість починає перевищувати максимальну безпечну й встановлену заздалегідь, металеві гальма з боків кабіни замикаються на ній та уповільнюють. Поступово підйомник сповільнюється, що дозволяє запобігти раптовому удару. Але й це ще далеко не все, що придумала індустрія для нашої з вами безпеки.

Є ще один дуже ефективний гальмівний механізм, який використовується не з боків, а над кабіною. Основна відмінність полягає в тому, що верхнє гальмо вмикається тільки тоді, коли живлення ліфта вимкнено. Тому кожного разу, коли відбувається збій постачання електроенергії (так, навіть якщо це усього секунда до увімкнення резервного живлення), верхнє гальмо автоматично затискається на шківі над кабіною, успішно зупиняючи її.

Логічне питання – а якщо ці обидва механізми вийдуть з ладу? Що буде тоді?

Це – противаги. Вони прикріплені до протилежних кінців тросів, які дозволяють кабіні ліфта рухатись вгору й донизу. Ці ваги важче, ніж порожня кабіна, але легше, ніж ліфт, який повністю завантажений пасажирами. Тому, якщо все, що пов'язано з безпекою ліфта, вийде з ладу, а ви будете єдиною людиною в кабіні, вона піде вгору, а не вниз!

Отже, тепер ви знаєте, що сучасний ліфт оснащений рядом інноваційних та ефективних механізмів безпеки, які здатні врятувати життя пасажирів в більшості ситуацій за умови настання НП. Зауважте, що усі ці технологічні напрацювання переобумовлюють, що має статись дійсно рідкісна, дивна аварія, щоб поїздка ліфтом могла завдати шкоди здоров’ю чи життю людини. А ще нагадаємо, що статистично ліфти все ще безпечніше, ніж сходи.

Наприкінці – не менш важливий фактор: стандарти безпеки й вимоги до ліфтів регулярно поновлюються. Це стосується і оновлення вимог до дверей в ліфтах приватних будинків і підйомниках для евакуації мешканців, і сейсмічних параметрів, і вимог щодо екстреного зв'язку та підвищеного захисту дверей пасажирських ліфтів.

Зверніть увагу: з понад усіх видів транспорту, які наразі існують, саме ліфт є найбезпечнішим. Навіть якщо ми говоримо про обладнання, яке здатне підняти вас на декілька десятків поверхів вгору. Попри те, що у фільмах часто підйомники стають епіцентром жахливих аварій, реальність зовсім інша. Але це не означає, що безпекою потрібно нехтувати.


Як поводитися в ліфті, щоб завжди перебувати в безпеці: поради від спеціалістів СІТІ ЛІФТ

  1. Подивіться вниз і переконайтесь, що ліфт рівний з підлогою при вході і виході
  2. Не виходьте з ліфта, якщо він зупинився більше ніж на 20 см. від посадки
  3. Ніколи не спирайтеся на двері ліфта
  4. Тримайте предмети одягу, такі як краватки і шарфи, подалі від дверей, що закриваються
  5. Будьте терплячі і не переповнюйте ліфт. Занадто багато людей в ліфті може спричинити його застрягання
  6. Уникайте стрибків всередині ліфта, оскільки це може викликати зміщення його розташування від рівня підлоги

Три правила, якщо ви застрягли в ліфті:

  1. Скористайтесь кнопкою екстреного виклику
  2. Розслабтеся, тому що допомога в дорозі
  3. Зачекайте, не відкриваючи двері

Безпека ескалаторів

  1. Будьте уважними і обережними
  2. Тримайтеся за поручні
  3. Допомагайте маленьким дітям і людям похилого віку
  4. Завжди дивіться вперед
  5. Не торкайтеся до поверхні під поручнями
  6. Ніколи не їздіть з відкритою коляскою
  7. Переконайтеся, що шнурки на вашому взутті зав’язані

В екстреній ситуації

  1. Ніколи не використовуйте ліфт у разі пожежі
  2. Якщо ліфт застряг, зберігайте спокій і чекайте допомоги
  3. Ніколи не намагайтеся виламати двері ліфта
  4. Використовуйте кнопку екстреного виклику
  5. Дотримуйтесь інструкцій керівництва будівлі
  6. Ніколи не намагайтесь вийти з замкненого ліфта без допомоги керівництва будівлі або аварійних служб (наприклад, поліції, пожежної охорони)
  7. Перемістіться в задній центр ліфта так, щоб опинитися перед дверима, чекаючи допомоги

Часті запитання і відповіді на них

  1. Як саме був винайдений безпечний ліфт?

    В 1852 році Еліша Отіс розробив безпечний підйомник для роботи на лісопильні – для підйому надважких будматеріалів. Він зробив зубчасті дерев'яні напрямні для протилежних сторін шахти й встановив пружину у верхній частині ліфта, пропустивши через неї підйомні троси. Кабелі як і раніше направляли ліфт вгору і вниз, але якби вони зламалися, ослаблення натягу викинуло б пружинний механізм назовні в пази, запобігаючи падінню кабіни.

  2. Ким був Еліша Отіс?

    Це – не тільки винахідник безпечного ліфта. Він був підприємцем, який створив компанію Otis Elevator Company ❐, яка вже понад 160 років виробляє різноманітні підйомні механізми й обладнання. Сьогодні ця компанія є світовим лідером у цій галузі.

  3. Які компоненти безпеки входять до конструкції ліфта?

    • Буфер – якщо кабіна опустилася нижче необхідного рівня, вона не стикається з підлогою шахти, а впирається в спеціальні пом’якшувачі
    • Уловлювач – необхідний для утримання кабіни на напрямних при її русі вниз. За принципом ці механізми можуть бути жорсткої дії (або різкого гальмування) і ковзної дії (або плавного гальмування)
    • Канат – кабіну тримають сталеві канати, кожен з яких сплетений з безлічі сталевих дротів і здатний витримати вагу більш як три тонни

    Також в усіх сучасних ліфтах є опція пожежної безпеки. За умовчанням у момент пожежі всі підйомники автоматично їдуть на посадковий поверх – перший або нульовий

  4. Де найбезпечніше місце в ліфті?

    Це – кут кабіни: подалі від дзеркал і дверей, які можуть деформуватись.

  5. Що потрібно знати про стандарти безпеки ліфтів?

    Якщо ви просто пасажир, швидше за все, ви не будете цікавитись цим питанням. А от якщо інвестор чи власник будівлі, в якій планується встановлення ліфтів чи модернізація обладнання, яке вже існує – це перше, що потрібно дізнатись у постачальника. Усі механізми мають бути не тільки стандартизовані за сучасними вимогами, а й сертифіковані – це і є доказ того, що вони безпечні й придатні до використання.

  6. Для чого використовуються ліфти?

    Якщо загально – для транспортування. Якщо детально – для перевезення не тільки людей, а й вантажів, в тому числі дуже важких: легкові автомобілі, промислові вантажі тощо. Причому мова ведеться не тільки про вертикальний напрямок, а й про нахильний (діагональний). Також є підйомники для їжі, обладнані для людей з низькою мобільністю, побутові тощо. Тобто наразі існує три типи ліфтів: вантажний, пасажирський і спеціальний.

  7. Хто винайшов ліфт?

    Помилково вважається, що це був Еліша Отіс, але це не так. Завдяки його винаходу ліфт почав використовуватись у громадському будуванні, але самі ліфти існували й до цього. Більш того, історичні дані свідчать, що перший аналогічний сучасному ліфту пристрій був винайдений Архімедом. І до того, як Отіс винайшов безпекову систему, за своєю суттю, конструктивно ліфт не змінювався ще з часів Людовіка XV.

  8. Що потрібно робити/як я маю поводитись, якщо я перебуваю в ліфті?

    Перш за все, пам’ятайте, що це – складний транспорт, основне завдання якого в тому, щоб доправити вас з одного рівня будівлі до іншого. Стійте подалі від дверей, а одяг і ручну поклажу тримайте якомога далі від отвору. Контролюйте поведінку дітей і домашніх тварин. А ще варто пам’ятати про правила етикету: пасажири, найближчі до дверей, повинні рухатися першими, коли двері кабіни відчиняться. І – важливо – ніколи не намагайтеся зупинити двері, які вже зачиняються.

Компанія СІТІ ЛІФТ не просто піклується про вашу безпеку – ми докладаємо максимум зусиль, регулярно поновлюючи стандарти в проєктах, які реалізуються – як нових, так і тих, що стосуються модернізації.

Якщо у Вас залишились питання, будь ласка,
надішліть своє запитання і ми Вам неодмінно надамо відповідь найближчим часом.


Поділитися цим записом:

Наверх