Історія ліфтів: від задуму до інновацій


З незапам'ятних часів людство було зайняте пошуком шляхів для більш ефективної системи транспортування як різних речей, так і, власне, людей з нижніх рівнів споруд на верхні. Перша згадка про ліфт з'явилась в I столітті до н. е.


Архімед

Римський архітектор Вітрувій зазначив, що давньогрецький математик і винахідник Архімед побудував свій перший підйомник близько 235 р. до н. е. Конструкція першого ліфта була досить елементарна і навіть десь примітивна: мотузка простягалася по краю колеса і до її кінців чіплялися вантажі і гирі, які перевищували вагу людини чи якоїсь речі.

Ще до оприлюднення цих даних, у археологів були підозри, що деякі прогресивні стародавні цивілізації використовували ліфти в повсякденному житті. Найскладніша система ліфтів давніх часів була створена в Римській імперії на арені Колізею в I столітті до н. е. Колізей був оснащений 12 ліфтами, якими піднімалися з підвальних приміщень гладіатори для виступу на арені, піднімали такий ліфт 200 рабів.

До Греції і Риму в Стародавньому Єгипті існував простий і примітивний вид ліфтового транспорту. Найбільшою потребою єгипетських фермерів було транспортування нільської води в свої господарства. Для цього вони придумали просту, але ефективну схему, в якій вода збиралася в глиняних горщиках і доставлялася по натягнутій мотузці вгору. Дослідження показують, що декілька тисяч рабів працювали на цих проектах під час сільськогосподарських сезонів.

У Середні віки в Європі ліфтові проекти, схожі на винаходи греків і римлян, були у використанні досить часто. Обнесені стіною замки і монастирі використовували систему лебідок для підняття людей і товарів до їхніх недоступних входів. Вік древніх ліфтів підійшов до кінця між кінцем XVIII-го і серединою XIX-го століття з відкриттям гвинтових механізмів та запобіжних пристроїв, які попереджали падіння, а також, згідно з думкою експертів, стали основою для створення гідравліки.

Це цікаво! У 1743 році для короля Людовика XV був побудований особистий ліфт з противагою, створений для переміщення однієї людини. Цей ліфт з'єднував квартиру короля в Версалі з апартаментами його коханки, мадам де Шатору, яка жила на один поверх вище знаменитого страстолюбця. По факту це був стілець на мотузках, який довозив короля до коханої за допомогою ручної сили - двох або трьох підданих.

Як все починалося

Століття XIX

Приблизно з середини XIX століття ліфти стали використовуватися в промисловості для транспортування матеріалів та сировини всередині заводів, шахт і складів - всього лише між двома поверхами заводу в Нью-Йорку.

У 1823 році два архітектора на ім'я Бертон і Герман побудували «висхідну кімнату», як вони її називали. Цей простий ліфт був використаний в комерційних цілях - він піднімав туристів до платформи, яка була побудована для панорамного огляду Лондона. Трохи пізніше ліфт став використовуватися в модифікації, яка працювала на паровій основі, як і більша частина механізмів того часу. Однак це було не практично в більшості випадків - поглиблення (колодязі) повинні були бути вириті нижче валу ліфта, щоб поршень міг вільно пересуватись. Чим вище піднімався ліфт, тим глибше повинна була бути яма. Таким чином, цей проект спочатку був невдалим варіантом для більш високих будівель у великих містах.


Вільям Джордж Армстронг

У 1846 році сер Вільям Джордж Армстронг представив гідравлічний механізм, і до початку 1870-х років гідравлічні машини почали поступово замінювати парову систему. Функціонування цього проекту було досить простим і у той же час геніальним. Він був представлений важким поршнем, який рухався в циліндрі за рахунок тиску води або масла.

Еліша Грейвз Отіс

У 1853 році американський винахідник Еліша Отіс продемонстрував вантажний ліфт, оснащений запобіжним пристроєм, який попереджав падіння в разі розриву кабелю. Це підвищило довіру громадськості до таких пристроїв, тобто, вселило впевненість у безпеці у пасажирів. У тому ж році Отіс заснував компанію з виробництва ліфтів і запатентував паровий ліфт. Цікаво, що ще до патенту винахідником були створені гальма, використовувані в сучасних ліфтах, і саме ця система стала в нагоді, коли мова зайшла про будівництво багатоповерхових будівель - хмарочосів.

Новий винахід було продемонстровано публіці на виставці Crystal Palace в Нью-Йорку в 1854 році. Під час демонстрації Отіс підняв кабіну ліфта на найвищі поверхи будівлі і після цього спеціально перерізав троси, які утримували ліфт від падіння. Проте, замість того, щоб розбитися, кабіна ліфта була зупинена завдяки гальмівній системі, яку винайшов Отіс.

У 1857 році компанія Otis Elevator Company ❐ почали виробництво пасажирських ліфтів. Пасажирський ліфт з паровим двигуном був встановлений братами Отіс в п'ятиповерховому універмазі, що належить E. W. Haughtwhat & Company of Manhattan. Це був перший у світі, досить комфортний, громадський ліфт, завданням якого не було пересування вантажу.

Вернер фон Сіменс

Електричні ліфти почали використовуватися в кінці XIX-го століття. Перший був побудований німецьким винахідником Вернером фон Сіменсом в 1880 році. А вже інший винахідник, Олександр Майлз, отримав патент на автоматичне відкривання і закривання дверей ліфта, які використовуються і по сьогоднішній день. Патент № 371207

Технології, як було властиво того часу, еволюціонували неймовірно швидко. У 1889 році з'явився електричний ліфт, який був безпосередньо інтегрований в електричну мережу. Саме він дозволив використовувати такий важливий механізм в ще більш високих будівлях, які росли в мегаполісах, немов гриби. До 1903 року ця конструкція перетворилася на електричний ліфт безредукторної тяги, що дозволило сотням поверхових будівель бути побудованими з урахуванням комфорту пасажирів, і назавжди змінити міський пейзаж.

Ліфти компанії винахідника Отіса були встановлені в новій будівлі Empire State Building. Новий і більш досконалий механізм був здатний переміщатися з дивовижною швидкістю - 1200 футів в хвилину (365 метрів в хвилину). Сьогодні в Empire State Building постійно працює 73 ліфта.

Пізніше в ліфти компанії «Отіс» були впроваджені мікропроцесори системи управління, яку вони назвали Elevonic 101. У 1979 році саме ця інновація створила повністю автоматизований механізм.


Сьогодні

Це цікаво! Деякі сучасні держави, які прийнято вважати прогресивними, юридично зафіксували необхідність встановлення ліфтів у будівлях підвищеної поверховості.

Система безпеки Отіса не була завершальним етапом у нововведеннях системи безпеки. В наші дні падіння ліфта і травми пасажирів внаслідок цього практично зведені до нуля. Тепер в конструкції підйомника є кілька сталевих кабелів для утримання досить великої ваги ліфта, а також ряд різних і ефективних гальмівних систем, які здатні запобігти падінню кабіни навіть в тому випадку, якщо кабелі якимось чином рвуться або стопоряться.

Shanghai Tower

По мірі збільшення поверховості будівель ліфтове обладнання повинне було йти в ногу з часом, а значить, бути в змозі швидко і максимально комфортно доставляти пасажирів на необхідну висоту. Тільки уявіть - Шанхайська вежа - друга за висотою будівля в світі (632 метри), і саме в ній встановлений ліфт, розроблений «Mitsubishi Electric Corporation» в Японії. Його швидкість - вдумайтеся тільки - становить 20.5 метрів в секунду!

Jeddah Tower

І у вічно триваючої гонці між країнами, що постійно змагаються в тому, хто побудує найвищу будівлю, поки що тримає верх Саудівська Аравія - в 2019 році планується завершення найвищої будівлі, за попередніми мірками її висота складе 1000 метрів. Звичайно, питання про те, який ліфт і у якої компанії замовляти, стоїть перед власниками ребром. В даному випадку був обраний бренд KONE ❐, компанія, що базується в Фінляндії. Саме їх інженерним відділом був спроектований і побудований ліфт, при виробництві якого було використано вуглецеве волокно. Матеріал володіє достатньою силою і надійністю, щоб відправляти пасажирів майбутнього призера на висоту в 1000 метрів.

Зі збільшенням висоти і швидкості ліфтів, новатори і винахідники постійно вдосконалюються і впроваджують нові функції безпеки. Одним з таких удосконалень є патентна заявка, подана в 2009 році групою винахідників в компанії Отіс. Ця система відстежує швидкість ліфта, що перевищує максимально допустиму, і автоматично викликає м’яке і нетравматичне для пасажирів гальмування за допомогою залучення електромагнітного механізму.


Що чекає ліфтову індустрію в майбутньому

Нові технології розробляються і вивчаються, щоб створювати ліфти, які будуть значно вищі, швидші і безпечніші за попередників. Час використання канатної і тросової систем поступово закінчується. Наразі німецька компанія ThyssenKrupp ❐ розробляє ліфтове обладнання, яке використовує магнітну левітацію. Всіх секретів інженерний відділ компанії не розкриває, але, судячи з заяв експертів, це буде справжній «ліфт майбутнього», що немов матеріалізувався прямо з фільму «Чарлі і Шоколадна Фабрика». Він зможе подорожувати як по горизонталі, так і по вертикалі, створюючи нові можливості для використання футуристичного механізму.


Космічний ліфт

А тепер просто задумайтеся - наскільки потужним і продуктивним може стати ліфт нового покоління? У своєму романі «Фонтани раю» письменник-фантаст Артур Кларк популяризував ідею про те, що ліфт здатний пройти шлях у космос. У його романі п'ятигодинна поїздка на ліфті починається від поверхні Землі до космічної колонії і демонструє пасажирам «один з найбільш захоплюючих видів, які ви коли-небудь побачите».


За даними NASA, ліфти, які здійснюють поїздки в космос, можуть стати реальністю в найближчому майбутньому. Щоб стати дійсно реальним втіленням тих самих фантазій, його довжина повинна складати близько 50 кілометрів у висоту, а верхня частина повинна бути прикріплена до геостаціонарного супутника.
Не будемо заглиблюватися в технічну романтику, але завдяки електромагнітному полю такі ліфти зможуть пересуватися зі швидкістю в декілька тисяч кілометрів на годину!

Сьогодні редакція компанії СІТІ ЛІФТ наочно продемонструвала вам, що від створення до дійсно фантастичного прогресу пройшло не так багато часу. Хто знає, можливо, і нам з вами вдасться коли-небудь стати пасажирами футуристичного підйомника і подивитися на свою планету з висоти кількох тисяч кілометрів!


Добавити коментар: