Типи ліфтових дверей


Поряд із технічним і стилістичним оформленням кабін ліфта варто пам’ятати про ще один з основних функціональних елементів усього підіймача – двері. І якщо раніше практично кожен із нас стикався з однією модифікацією – розсувною системою з двох полотен, то сьогодні їх у рази більше. Сенс цього розмаїття не лише в естетиці, але й у практичному рішенні. Розглянемо всі варіанти ліфтових дверей, які існують чи існували на ринку ліфтового обладнання, й обов’язково познайомимося з перевагами й недоліками кожної системи.


Частина 1. Основні різновиди ліфтових дверей

Одношвидкісні двері з боковим відкриттям
Одношвидкісні двері з боковим відкриттям

Ця конструкція за правом є найбільш поширеною. Що стосується технічних характеристик, це одинарне дверне полотно, воно відсувається, повністю звільняючи дверний отвір. Рух може бути в будь-яку сторону – вправо або вліво залежно від початкового проєкту або технічних характеристик будівлі. Найчастіше такі системи встановлюються в житлових комплексах і досить компактних офісних будівлях із невеликою прохідністю.


Двошвидкісні двері з боковим відкриттям
Двошвидкісні двері з боковим відкриттям

Це двері з двома полотнами, які від’їжджають в одному напрямку – вправо або вліво. Назва «двошвидкісні» пояснюється системою дії: внутрішня частина (швидкісна панель) рухається удвічі швидше, ніж зовнішня. І в міру відкриття дверей швидкості вирівнюються. Аналогічний процес відбувається й під час закриття, але у зворотному порядку. Є полотна, що відкриваються практично одночасно.

Важливо: в окрему категорію не внесено аналогічну модель із трьома й більше стулками, але вони існують. Такий тип використовується для широких прорізів, а швидкість реагування полотен можна визначити як повільну, середню і швидку.


Двері з центральним відкриттям
Двері з центральним відкриттям

Це найпоширеніша модифікація, про яку йшлося на початку статті. Два симетричні полотна роз’їжджаються в різні боки та повністю відкривають дверний отвір. Вони рухаються з однаковою швидкістю. У сучасних системах ширина полотен може бути значною, що дозволяє монтувати такі типи дверей у місцях із досить високою прохідністю і встановлювати їх на ліфти підвищеної вантажності. Конструкція дуже зручна для безперервного пасажиропотоку, є естетичною та ефективною.

Найбільш поширено використання двох дверних панелей, але цим конструкція не обмежується. Існують і з чотирма, і із шістьма й навіть із вісьмома дверними панелями, що дозволяє встановлювати дверну систему на дуже широкі отвори. І саме це рішення є вигідним для ліфтів, що переміщують вантажні або легкові авто чи інші габаритні вантажі.


Вертикальні розсувні двері
Вертикальні розсувні двері

Двостулкові двері саме у вертикальній модифікації – це тип ліфтових дверей суто вантажних ліфтів, який ніколи не застосовується для пасажирських моделей. Система може монтуватися в допоміжних типах обладнання та складається з двох стулок однакового розміру, одна з яких підіймається вгору, а друга – опускається донизу. Водночас полотна працюють незалежно одне від одного – у рух їх приводять два різні мотори.

Існує аналогічна система, тільки на ручному приводі, і в такому разі вона працює симетрично: рух однієї панелі донизу передається через систему ланцюгів та через систему шківів для руху вгору другої. Даний тип не користується популярністю, оскільки характеризується низьким рівнем безпеки, проте в деяких випадках він може бути доречним.

Будь ласка, зверніть увагу: усі ці типи належать до систем з автоматичною роботою (яка не вимагає тривалої взаємодії з користувачем).


Частина 2. Механічні ліфтові двері

Десятиліттями використовувалися механічні типи, які вручну приводяться в рух. І вони все ще вважаються практичним рішенням і використовуються, наприклад, на складах або у вантажних приміщеннях підприємств. Сьогодні вони іноді слугують зовнішньою частиною дверного комплексу, тобто встановлюються ззовні отвору. Це не атавізм, а часто досить необхідний елемент. До речі, зовнішні двері в деяких країнах і містах-мільйонниках є обов’язковим складником ліфта. Механічні системи довгий час були популярними, і сьогодні залишаються актуальними на допоміжному, а не пасажирському терені – у вантажних системах, хоча загалом на зміну їм прийшли моделі з електричним приводом. Які саме типи були ефективними раніше та які мають попит зараз, у другому тисячолітті, розглянемо далі.


Зовнішні двері з внутрішніми ножичними воротами
Зовнішні двері з внутрішніми ножичними воротами

Це модифікації, які управляються безпосередньо користувачем (навіть якщо йдеться про пульт управління або кнопки). Перевага таких дверей у тому, що вони економлять витрати й максимально використовують ширину дверей.

Є й недоліки: по-перше, відкриття та закриття є достатньо трудомістким процесом; по-друге, якщо двері залишаться відкритими на одному поверсі, викликати ліфт на інший не вийде – спрацює блокування. Нарешті, механіка все ж відходить у минуле, хоча й системи з відкриттям за безперервним натисненням кнопки все ще використовуються у вантажних типах підіймачів.


Зовнішні подвійні двері з ножичними воротами
Зовнішні подвійні двері з ножичними воротами

У цій конструкції зовнішні двері потрібно відкривати перед пасажирами вручну за межі майданчика по прибуттю або по досягненню поверху призначення. Візуально це віконниці з дерева або металу (ви, напевно, бачили такі в художніх фільмах). Сьогодні це також застаріла модифікація, а перевагу віддають автоматичним системам.


Орні двері
Зовнішні подвійні двері з ножичними воротами

Орні двері — це аналог міжкімнатних або вхідних дверей з аналогічним принципом роботи. У деяких модифікаціях вони можуть бути оснащені автоматичною системою відкриття/закриття, пружинним механізмом або системою, яка спрацьовує після натискання кнопки.

Цей тип дверей усе ще використовується, хоча найбільшу популярність він мав ще в 60-70-х роках минулого століття. Частіше одні двері ліфта зустрічаються в невеликих підіймачах для інвалідних візків або в конструкції домашніх ліфтів. Рідше – у сучасних житлових комплексах, але невеликої поверховості. Основна перевага такої системи – низькі експлуатаційні витрати, оскільки принцип відкриття/закриття в таких конструкціях елементарний і здатен витримувати від (і понад) мільйона циклів спрацьовування.

Основна проблема цієї системи – численні травми, до яких вона призводить. У сучасному будівництві від конструкції здебільшого відмовилися на користь більш ефективних і безпечних систем.


Подвійні ножичні ворота всередині та зовні
Зовнішні подвійні двері з ножичними воротами

Це вантажна модифікація, яка представлена двома дверима: складною металевою (типу гармошки) зовні та розсувною всередині. Обидві відкриваються вручну й можуть відчинятись як разом, так і окремо. У компактних типах ліфтів використовується єдине полотно, а ось для більших їх може бути два. Модель дуже зручна для вантажних ліфтів, оскільки значно полегшує транспортування товарів.


Горизонтальні розсувні двері
Горизонтальні розсувні двері

Досить популярний тип, який також використовується саме у вантажних моделях. Система практично ідентична попередній із різницею в тому, що такі двері одинарні, їх необхідно відкривати вручну.


Вертикальні розсувні двері
Горизонтальні розсувні двері

Загалом використовуються для вантажних ліфтів або невеликих підіймачів. Режимів роботи може бути кілька:

  • дві дверні панелі відкриваються вгору та вниз;
  • дві дверні панелі відкриваються у вигляді «швидких і повільних дверей»;
  • відкривається тільки одна дверна панель.

Через обмежену ширину шахти підіймача та шасі вертикальний дверний отвір дозволяє використовувати ширину шасі для входу й виходу, що є більш зручним для перевезення вантажів.


Ліфт без дверей
Ліфт без дверей

Патерностер – це різновид пасажирського ліфта, який складається з безперервно рухомих секцій, з’єднаних одна з одною. Його друга назва – ліфт безперервної дії, оскільки він складається з безлічі кабін (пропорційно числу поверхів). Водночас кожна з кабін розрахована не більше ніж на дві людини. Пасажири можуть входити й виходити на будь-якому поверсі, тому що ліфт рухається всередині будівлі циклічно без дверей.

Це цікаво: назва ліфта походить від новолатинської, що в перекладі означає «чотки» – саме на них схожа ця система.

Подібна до Патерностера система використовувалася не тільки для переміщення пасажирів, але і для картотечних шаф, складів та архівів, які призначені для зберігання великих обсягів паперових документів, невеликих товарів тривалого зберігання тощо.

Перша модифікація ліфта Патерностер була встановлена в середині ХІХ століття й сьогодні практично не використовується, оскільки не відповідає сучасним вимогам безпеки та є досить повільною – проходить у середньому 30 см у секунду, що в розрізі сучасного багатоповерхового будівництва небагато.


Чому важливо знати про те, якими бувають двері ліфта

По-перше, це ваш інструмент, озброївшись яким можна вийти на продуктивний діалог із постачальником послуг, орієнтуючись у наданій ним пропозиції.

По-друге, розуміння принципу дії конструкції – важливий параметр у разі якщо мова йде про безпеку. Адже за виникнення НП важливо знати, де розташовується блокування та якого воно типу – складного, електронного або механічного.

І пам’ятайте: завдання ліфта – безпечне транспортування пасажирів або вантажу, і вже після – це естетичний і практичний елемент дизайну будівлі.

Щоби під час вибору того чи іншого типу дверей заручитися допомогою кваліфікованого фахівця СІТІ ЛІФТ, зверніться за номером телефону +38 (096) 709-07-07 або напишіть нам на скриньку електронної пошти office@citylift.com.ua